Frozen shoulder; Rust of juist bewegen?

Een veel gestelde vraag in de fysiotherapiepraktijk :”Moet ik met deze diagnose mijn schouder bewegen of juist rust houden?” Een gegronde vraag, met een niet zo eenduidig antwoord.

Frozen shoulder, wat is dat?

Een frozen shoulder (capsulitis adhesiva) is het resultaat van een ontsteking van het gewrichtskapsel van de schouder. Hierdoor kan er een verdikking en verkleving van het gewrichtskapsel optreden, wat tot flink pijnlijke en langdurige klachten kan leiden.

Facts:

• Zo’n 2 tot 5% van de Nederlandse bevolking heeft wel eens een frozen shoulder gehad.
  • Vaak tussen het 40ste en het 60ste levensjaar, vaker bij vrouwen dan bij mannen.
  • Mensen met diabetes lopen een groter risico. Onder hen heeft tussen de 10 en 23% last van een frozen shoulder.
  • Het ontstaat meestal aan de niet-dominate arm

Oorzaken

De daadwerkelijke oorzaak van een frozen shoulder is onbekend. Wel zijn er een aantal factoren die de kans verhogen om een frozen shoulder te krijgen.

•  Langdurige rust van de schouder (immobilisatie).

• Na verwonding van de schouder door een ongeval of operatie.

• (Langdurige) Overbelasting.

• Aandoeningen en ziekten zoals diabetes (suikerziekte), schildklieraandoeningen, een beroerte, hart- en long aandoeningen, ziekte van Parkinson enz. Er worden twee types frozen shoulder onderscheiden. Bij een primair frozen shoulder treden de klachten op zonder duidelijke oorzaak (spontaan). Bij een secundair frozen shoulder is er een aanwijsbare oorzaak (bijvoorbeeld één van bovenstaande factoren)

Een Frozen Shoulder is een self-limiting disease welke meestal verloopt in 3 fases. De behandeling van de frozen shoulder valt of staat, met een goede inschatting in welke fase de frozen shoulder bevindt en hoe de reactiviteit van het schouderweefsel is op dat moment. Deze inschatting is lastiger te voorspellen bij diabetes patienten.

Freezing fase: Deze fase duurt 2 tot 9 maanden. Pijn staat op de voorgrond en gaat gepaard met toenemende stijfheid van de schouder. Vaak is ook de nachtrust verstoord door de hevige pijn waardoor de patiënt erg vermoeid raakt.

Frozen fase: Deze fase duurt 4 tot 12 maanden. De pijn neemt geleidelijk af, maar de stijfheid blijft aanwezig. Pijn is er alleen bij eindstandige bewegingen

Thawingfase: Deze fase duurt van 12 tot 42 maanden. De pijn zal langzaam verdwijnen, en de bewegingsvrijheid zal terugkeren tot bijna normaal niveau.

Nadat we fase vd frozen shoulder hebben vastgesteld, gaan we bekijken hoe het staat met de reactiviteit van het schouderweefsel.  Naast de pijnscore, is ook het actieve en passieve bewegen, het wel of niet hebben van nachtelijke pijn indicatief voor de mate van reactiviteit van het weefsel.

Zoals je leest is een eenduidig antwoord niet te geven op de vraag :”moet ik bewegen met mijn frozen shoulder of juist niet?” En is het de taak van de schouderfysiotherapeut om de juiste inschatting te maken met de daarbij behorende behandelmethodiek voor uw frozen shoulder op dat moment.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk dan hier:

Wilt u een consult? Maak dan via de onderstaande link een afspraak.

Maak hier een afspraak